woensdag 31 juli 2019

Het panoramaterras Schiphol is gesloten


Vandaag was ik met mijn gezin een uur op Schiphol, vooral vanwege de treinen die er heen gaan. Mijn zoon (8) is treinengek. Hij wilde vooral graag rijden in een SNG, dat is een nieuwe sprinter. 
Op Schiphol belandden we in een mierennest van mondiale snit. Een vreedzame wereldkolonie, allen met dezelfde doelen: wachten, wachten en wachten en dan op reis gaan. Of thuiskomen en dan heel enthousiast verwelkomd worden bij de arrivals. Mensen die elkaar snikkend in de armen vallen van blijdschap, van geluk, en gevuld met tranen. Het is ontroerend om naar te kijken. We werden tijdens onze vervoering weggestuurd door een beveiligingsman die een verlaten tas had ontdekt. Hij waarschuwde zijn collega's.
Daarna besloten we naar het panoramaterras te gaan. Daar kun je, heerlijk in de kerosinedamp, genieten van startende en dalende stalen monsters. Maar helaas,    
dit panoramaterras was gesloten en daarom bezochten we de vliegtuigshop. Voor de deur van die winkel staat een vliegtuigmotor en een onderstel van een toestel. Het mooiste zit binnen verstopt: een oude cockpit waarin je gewoon alles aan mag raken. Natuurlijk is het daarin altijd druk.
Normaal gesproken staat op het panoramaterras een oude Fokker, daar kun je in plaatsnemen. Voor andere oude toestellen moet je naar het Aviodrome, in Lelystad, of Soesterberg. 
Toen we weer bij de trein stonden, realiseerde ik me dat ik op Schiphol geen enkel vliegtuig gezien heb. Behalve dan dat speelgoedexemplaar uit de winkel. Wèl heel veel mensen en als ik eerlijk ben, kan ik langer naar die exemplaren kijken, dan naar vliegtuigen.     


Geen opmerkingen: