Hierboven een portret van mijn hoofd getekend door een onbekend meisje tijdens het Kaeskoppenfestival. Het onderstaande verhaal is geheel verzonnen en heeft geen relatie met de schrijver/verteller Van Berkel, behalve met zijn grote duim.
Ik weet het
niet. Ik weet het niet. Ik nam de lift naar de 36e verdieping en
stond tussen mannen in zwarte pakken die vloeiend Russisch spraken en die naar
drank en sigaren roken. Ze droegen donkere zonnebrillen en ik weet het niet, ik
denk dat ze me wilden vermoorden. Ik wurmde me tussen ze door en zij vlogen
door naar boven.
Ik stapte
uit op de 36e en stond op de teen van een hip type met lang golvend
grijs haar. Hij had een knotje en overal kettingen om zijn nek. Kettingen met ieniemieniepenissen eraan. ‘You ccome for the interinterview?’ stamelde hij. ‘Well,dicks don’t grow on trees.
Welcome.’ Ik fluisterde: ‘Dicks on
trees?’ Hij staarde me ongelovig aan. ‘You wait here.’ Hij wees op een barkruk.
De ruimte, drie bij vier, keek via een groot raam uit op de skyline van
Rotterdam en was voorzien van een wit, hoog tapijt. Aan de wanden waren posters
met daarop erotische taferelen gehangen. Op de linker werd een vrouw bereden
door zeker drie sportschooljongens met een vlinderstrikje. De poster daarnaast
liet een literaire komma zien, in een verheven stand.
Ik weet het
niet. Ik weet het niet. Ik heb zeker een aantal bedtaferelen opgenomen in mijn
roman, op aanwijzingen van de veel te dure schrijfcoach Nicolette, die ik kende
van de veel te dure schrijfschool. Ze zei: ‘Op bladzijde 33 wordt het tijd voor
een penetratie. Het is bewezen dat het werkt, dus schrijf nu maar aan je wipjetripjehoofdstuk.
En werk toe naar een Kilimanjaroclimax.’ Hoewel ik nog tegenstribbelde omdat
het helemaal niet paste in mijn kinderboek, zei ze dat kinderen van nu niets
liever willen lezen. ‘Straks word ik nog opgepakt,’ protesteerde ik.
‘Publicity,’ zei ze. ‘Dat is dan ook pure publicity.’
Ik schreef
dus verder en ik herschreef en Nicolette dramde door en zei dat schrijven
schrappen was en schrappen was schrijven en ik moest niet denken dat ik iets
kon. Of iets voorstelde. En of ik soms op de slushpile wilde blijven liggen?
Dus ik deed braaf wat ze zei en droomde ervan mijn boek in de schappen te zien
liggen van de Albert Heijn of Jumbo, want wij schrijvers liggen overal. Zelfs
bij het tankstation.
Ik weet het niet meer, dat schrijven. Nicolette heeft mijn boek ‘De literaire komma’ genoemd. Het gaat nu over een mislukte schrijver die komma’s van vooral bekende schrijvers fotografeert, door op toiletten verborgen camera’s op te hangen.
Hij heeft in
hoofdstuk vier al tweehonderd grapjes verzameld en de foto’s daarvan plakt hij
in een boek. Hij heeft ook veel verdriet om Sergei, zijn Russische vriend die
hij heeft ontmoet na een blowjob, langs een snelweg. Sergei, de
vrachtwagenchauffeur, smokkelde meisjes in zijn cabine en regelde de betaling
achter de gordijntjes. Maar Sergei hield ook veel van de schrijver. Sergei, de
hoofdpersoon stopt zijn gereedschap nu overal in. In hoofdstuk vijf in de
stofzuiger. Daarbij komt hij vast te zitten en moet naar het ziekenhuis.
‘Hilarisch,’ lachte mijn veel te dure schrijfconsulent. ‘Dit gaat sellen.’
Ik weet het
niet. Ik stop al mijn geld in dit schrijfplan, maar er komt niks uit.
Plotseling staat er een man voor me. Hij is vrijwel kaal, zeer gedistingeerd
gekleed, in een smetteloos wit pak. Hij wijst naar een bureau. ‘Sit down,’zegt
hij vriendelijk. ‘Welcome to our publisherhouse Adult Dreams.’ Ik versta hem
wel, maar begrijp hem niet. Adult dreams? Ik kijk naar zijn helblauwe ogen,
zijn zorgvuldig geknipte moustache en snap ineens mijn vergissing: ik had op de
63e verdieping moeten zijn bij publisherhouse Literary Dreams. Mijn
mond wil open gaan en roepen dat het fout is, maar de man tegenover me heeft
zo’n charisma. Hij stelt me gerust. ‘You can write so good, we love it, that’s
why you are here. Don’t you worry.’ Dit
moet een vergissing zijn. Ze bedoelen iemand anders. Uit een la trekt hij een
papier. Legt het neer. ‘Let’s sign the contract. You write the books and the
scripts for our movies. What do you want to earn? Fifty thousand a year? To
start with?’ Ik kijk hem aan. Mijn colbertje kriebelt. Mijn handen zweten. Hoe
is dit mogelijk? Ik snap nu de posters: ik ben bij een porno-uitgeverij. Maar
vijftigduizend per jaar kun je niet laten liggen. Ik pak de pen en knik. Bevend
zet ik mijn handtekening. Ik kan mijn baan als conciërge opzeggen. De man aan de overkant lacht nog breder en
slaat keihard op mijn schouder. ‘Let’s rock and fuck!’ Uit een kastje haalt hij
een fles whisky en ik drink er zeker zeven glazen uit, tot het begint te
draaien. We nemen hartelijk, als vrienden forever, afscheid.
In de lift sta ik naast een sjofel type. Het is een man van mijn leeftijd die op me lijkt. Half kalende veertiger, brilletje, oud colbertje, saaie bruine schoenen. Zijn vale gezicht is zeker dat van een schrijver. ‘Ik heb een contract bij Literary Dreams,’ zegt hij plotseling. ‘Zo fantastic. Ik mag drie boeken schrijven. Ik ga zeker drieduizend euro verdienen,zei de uitgever. Ja, ik ben op weg naar de top.’ Ik kijk hem aan en vraag me af waarom hij deze informatie met me wil delen. ‘Je gaat van me horen. Mijn boek gaat de literaire komma heten.’ ‘Waar gaat het over?’ vraag ik quasi belangstellend. ‘O, it’s about a writer and he makes pictures of dicks from famous writers.’ ‘Really?’ Ik weet zeker dat hij dezelfde schrijfcoach moet hebben.
We zijn
beneden. ‘Nou succes,’ zeg ik tegen zijn schouders. Hij zwaait nog een keer. Ik
neem de tram naar huis en stap binnen bij mijn vriendin. Zij is kapster en
heeft van het knettergekke writingcircus geen flauw benul. Ik kan mijn teksten
gewoon op zolder maken, of als ze slaapt en dan doen of ik een beroemd
schrijver ben. In boekwinkels komt ze gelukkig niet. Ik wil dit geheim niet met
haar delen. Ze is een schat, maar dit moet onder de dekens blijven.
Ik vertel haar
veel te gaan verdienen en we beleven Spass tussen de lakens. helaas: het
condoom om mijn literaire talent scheurt. Hemeltjelief. Weet je wat? Ik ga er
een foto van maken en naar Nicolette sturen. Ik hijs me naar de badkamer en
maak de picture van de slap geworden komkommer in zijn rubbertje. Zal ze hem
mooi vinden? ‘Wat ben je toch aan het doen, liefje?’ roept mijn schatje.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten