6 oktober 2019
Het is een
koude, regenachtige zondag. We gaan met Thijs naar de EMA tramlijn die loopt
van het Haarlemmermeerstation Amsterdam naar Amstelveen Bovenkerk.
We gaan met
de trein naar Amsterdam CS en vandaar met de Noord-Zuidlijn naar Zuid WTC. Dat
is natuurlijk niet de snelste route, maar Thijs wil zoveel mogelijk bussen,
trams en treinen. Als het maar wielen heeft.
Op het
station spreken we de buurvrouw van oma en haar kleindochter die 12 is. Ze is
langer dan haar grootmoeder en ze heeft onschuldige bruine bambi ogen. Ze gaan
een dagje naar Artis.
De regen komt bij vlagen. Op Zuid moeten we naar bus 15. Die
laat even op zich wachten. Een man spreekt ons aan en vertelt dat hij morgen 70
wordt en dat hij zijn verjaardag morgen groots gaat vieren. Hij heeft 100
muzikanten uitgenodigd. Hij is nu toch
wel wat zenuwachtig voor de grote dag. Hij zegt met alle
groten te hebben gespeeld. Ook met Toots Tielemans. Nu is hij straatmuzikant.
Wat voor instrument hij speelt, vertelt hij niet, maar ik geloof hem wel.
We arriveren
bij het Haarlemmermeerstation. Het is een mooi, oud gebouw. Ook van binnen is
het fraai, alsof je in de tijdmachine bent gestapt. Het personeel zijn meest
oudere heren. Een verkoopt een echt kaartje en knipt er een gaatje in met een
tang. Wij krijgen een roze, Thijs een gele. De tram staat al voor ons klaar.
Vandaag is dat een gele tram uit 1959.
Er staat lijn 25 op. Binnen in hangen aanwijsborden voor de lijn 9 die altijd
over de Middenweg Watergraafsmeer reed, tot de Noord-Zuidlijn kwam. Toen werd
de lijn opgeheven. De tram wordt bestuurd door een oudere, grijze heer met een
Rotterdams accent. De conducteur is iets
jonger, heeft een ouderwetse, lange grijze jas aan en moet regelmatig de tram
uit vanwege de overwegen. In zulke gevallen moet hij een sleutel omdraaien of
met een vlag zwaaien. Als hij een sleutel gebruikt gaan er lichten branden op
de overweg. De man heeft dus wel een natte job vandaag. De rails gaat langs het
Olympisch stadion door een smal pad tussen het groen. Het spoor is hier en daar
niet recht meer, dus daarom is de snelheid laag. We gaan langs het IJsbaanpad,
het oude pand van de ING (die schoen),
en het oude station van Amstelveen. De chauffeur draait met zijn linkerhand
aan een houten wieltje. Het is een baan door een natuurlijk gebied, we passeren
ook het Amsterdamse bos.
In deze oude
tram zitten op deze koude dag weinig mensen.Een gezin met kinderen en een paar
buitenlandse mensen. Later blijkt bij navraag dat het oude beestje echt wel een
kachel heeft, maar dat de mannen deze niet aan hebben gezet.
Een ritje in
een nostalgisch voertuig is wel goed
voor de fantasie. Wie kunnen in dit ding gezeten hebben? Ik denk aan
Carmiggelt, Herman Brood (zag ik een keer stomdronken uit een tram rollen op
het Spui) of aan Ajax fans die richting de Meer gingen. Misschien zat Johan
Cruijff er weleens in, want in 1959 was hij nog maar 11 jaar.
De tram
piept en kraakt en ruikt naar ouderdom. De stoelen zijn niet heel oud. Dan komen
we bij Bovenkerk. Daar moeten we eruit en gaat de tram keren bij een driehoek.
Op de
terugweg passeren we een tram uit misschien wel de jaren 20 uit Wenen en een
tram die lang geleden in Rotterdam naar de Schieweg reed. Bijzonder dat hier nu
twee rijtuigen uit concurrerende steden elkaar kruisen.
Thijs heeft
het fototoestel omgehangen en maakt filmpjes van de rit. Het blijft koud als we
terug knarsen bij het Haarlemmermeerstation. Terug naar onze eigen tijd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten