zondag 29 januari 2023

Stilte



                                           Deze foto is door mij gemaakt, half september, in de bossen van Soest
 

Net als voor een zanger, is de stem een belangrijk instrument voor de docent. Want hoe leg je iets uit zonder geluid? Deze week ging mijn stem hard achteruit. Logisch, met klaslokalen die matig geventileerd zijn. Op mijn school kunnen de ramen gelukkig nog gewoon open, maar ik heb meegemaakt dat bij een zekere onderwijsinstelling de verfrissing alleen kwam van een gebrekkige rammelende airco.

Ruim baan dus voor de keelvirussen en eens in de zoveel tijd ben je aan de beurt. Bij het opstaan voelt het al schuurpapierderig en rauw. En dan op de school: om een drukke binnenstormende klas in de juiste leerstand te krijgen is een redelijk volume nodig. Een internationale organisatie constateerde dat Nederland de rumoerigste klassen ter wereld heeft.

Dat is volgens logopedisten vooral voor juffen geen goed nieuws. Die hebben meer last van hun stembanden dan hun mannelijke collega’s. En wat doe je dan als je hem kwijt bent?

Ik hoorde een piepend geluid toen ik iets wilde zeggen voor de klas. En de stem sloeg over. Het klonk belachelijk. Als een pas gelande alien.

Mijn goede voornemen voor 2023 is naar een zangpedagoog te gaan. Ook omdat ik vermoed beter te kunnen ademhalen. Ik denk dat ik te snel naar lucht hap. Dat wordt oefenen.

Maar als je je stem niet bij de hand hebt, word je wel gedwongen om driftige gebaren in te zetten en de klas geluidloos aan het werk te zetten. Of te gaan fluisteren: dat werkt supergoed. Laat in je gefluister vooral even het woord ‘toets’ vallen. Succes gegarandeerd!

Geen opmerkingen: