woensdag 5 november 2008

Lang geleden in Antwerpen


Ik was voor het eerst op vakantie in Belgiƫ met twee vriendjes, we waren 16 jaar
of zoiets. We reisden langs jeugdherbergen. In het grote Antwerpen zochten we
het jeugdverblijf. Antwerpen is groot hoor, als je 16 bent!
Ik zag een bord met daarop iets: 'Informatie voor toeristen' . Ik volgde de pijl en
ging een groot gebouw binnen. en man achter een groot bureau vol met rommel, keek me aan. "Gaat u zitten," zei hij. "Kan ik u helpen?"
"Ja,"zei ik. "Ik zoek de jeugdherberg in Antwerpen, heeft u een telefoonnummer?"
"Awel,"zei hij. "Dat is een gemakkelijke vraag." De man droeg een zeer oud pak
en hij bladerde in een zeer oud, zwaar beduimeld telefoonboek vol ezelsoren.
Hij noemde het nummer en ik wilde opstaan. Maar aan zijn bureau hing een
ouderwets snoer van een hele ouderwetse telefoon. Mijn arm raakte daarin en ik
rukte de bureaulamp van het blad.
Hij keek me meewarig aan en zei: "Allee, zo vangen wij de konijnen in de Kempen!"

ergens rond 1982 of 1983

Geen opmerkingen: