donderdag 26 juni 2025

Leesplezier!

 




Lang geleden. Mijn vader zit naast me en haalt een oud boek uit de kast. ‘Dit is Dik Trom,’ zegt hij. Hij sloeg het open en las een stukje voor. Het ging over een dik, stout jongetje.Op het plaatje zat het kereltje achterstevoren op een ezeltje.

Ik was wel nieuwsgierig naar de ervaringen en probeerde op school zo goed mogelijk de les te volgen. Thuis oefende ik ook op de letters. Tot  verbazing van mijn moeder kon ik al heel snel lezen.

Ze nam me mee naar een boekwinkel. Ze gaf me een boekje dat: In de soete suikerbol heette. Het ging over een bakker die een oliebol moest bakken voor een koning. Als ik het uithad, mocht ik een nieuw deeltje uitzoeken.

Mijn ouders waren, zonder dat ze zich er echt bewust van waren, ambassadeurs van het lezen voor de kinderen. Ze sleepten boeken aan die ze zelf gelezen hadden. Ze lazen voor en mijn vader viel dan vaak in slaap tijdens het lezen.

Maar hoe dan ook, het lezen werd een prettige, leuke belevenis. Daarom ben ik ook op latere leeftijd een lezer gebleven. Omdat het plezierig was en bleef.

Nu we in een tijd van ontlezing leven, wil ik dan ook de nadruk leggen op het plezier van lezen voor leerlingen in de klas. Als ze er plezier aan beleven, gaan ze misschien zelf eens een boek pakken. Een boek dat bij ze past, bij hun leeftijd, hun wereld, hun overtuiging.

Ik wil de verplichte leeslijst niet helemaal afschaffen. Die vind ik belangrijk voor cultuuroverdracht. We kunnen vertellen over boeken, moeilijke boeken van nu en die van gister of van lang geleden. We kunnen er stukken uit lezen of voorlezen, maar we moeten oppassen dat we onze lezers niet kwijtraken.

Geen opmerkingen: