zaterdag 27 september 2025
Ik en mijn brommert 1968
Dit is een bijzondere foto, want het is een van de eerste kleurenfoto's, waar ik op sta. En die brommert is natuurlijk de brommer van mijn pa, want die was nog aan het sparen voor zijn eerste auto. Deze plaat is genomen in IJmuiden-Oost, in de achtertuin van mijn grootouders, in de Fazantenlaan. De datum is onbekend, ik schat dat het 1968 is. Blij kijk ik naar mijn pa die waarschijnlijk in het gras ligt, of zit, met de camera. Rechts, langs de regenpijp hangt een honkbalknuppel. Niet om inbrekers af te schrikken, maar omdat mijn beide ooms, Wim en Harry, allebei fanatiek honkbal spelen bij Terrasvogels. Mijn vader is meer van het water, hij is doelman van een VZV waterpoloploeg.
zaterdag 20 september 2025
Deel IV Kris en Lisanne dinsdag 1 april 2014
foto van Kris en Lisanne overgenomen van KoudeKaasblog
De dag breekt aan in Panama. Het is 1 april 2014. Kris en
Lisanne worden wakker in hun kamertje. Ze gaan onder de douche en kleden zich
aan. Ze doen allebei een tanktop aan. Lisanne een blauwe en Kris een witte met
rode verticale banen. En het is ook tijd voor een korte broek. Kris een
lichtblauw spijkerbroekje dat ze al eerder heeft gedragen in de vakantie. Ze
zijn na de moeilijke dag van gisteren van plan een beetje rond te wandelen in
het dorp. Ook al omdat Lisanne last van haar keel heeft, willen ze het rustig
aan doen.
Beide vrouwen zien er mooi uit, met hun lange weelderige
haar en hun sprankelende ogen. Tussen hen loopt het ook gesmeerd, ze vullen
elkaar aan.
De dagboeken blijven achter op hun kamer. Daarin schreven
ze over wat er gebeurde in Bocas en Boquete. Het verblijf in Bocas was
een groot feest met dansen tot in de vroege ochtend. Vandaag gebruiken ze het ontbijt buiten de deur, ergens in een
eettentje. Lisanne heeft haar blauwe rugzak bij zich. De bruine van Kris blijft achter.
In de rugzak stopt Lisanne haar Canon camera, zonnebrand,
twee zonnebrillen en ongeveer 100 dollar. Verder twee flesjes water en
muggenzalf. Ze hebben hun stevige schoenen aangetrokken, maar een wandeling
over de pianista is nog niet zeker.
Ze gaan naar een internetcafé en zoeken informatie over wandelingen
in de omgeving.
Ze lezen over de pianista. Een pad over een berg dat je
in twee uur naar boven brengt.
Veel wandelaars zijn er enthousiast over. Lisanne
bestudeert de kaart. ‘We kunnen naar de Mirador gaan,’ stelt ze voor. ‘Het is
twee uur lopen. Dat kunnen we wel, hė?’
Kris knikt. Ja, dat is geen probleem, ze is in conditie
en ze is heel erg nieuwsgierig wat ze daar zal zien. Op de top staan van die
berg, in die prachtige natuur, ja, dat spreekt haar erg aan. En misschien zien
ze ook wel een waterval! Dus waarom niet?
Ze bellen een taxi die even later voor komt rijden. Ze
vragen de man hen naar het pianistapad te brengen. De taxi arriveert en volgens
de data op hun camera beginnen ze om 11 uur aan de hike. Volgens de taxichauffeur was het 13.40 wanneer hij ze afzet.
Is de hike verstandig? Nee, ze hebben eigenlijk te weinig water bij
zich. De kleding is te luchtig en de telefoons zijn half opgeladen. Ze hebben
geen fluitje bij zich, geen kompas en geen offline kaart van het gebied op hun
telefoon. Al met al een redelijke magere voorbereiding voor een tochtje door
een nevelwoud.
Het woud met zijn moeilijke ondergrond, zijn warmte en
zijn hoogteverschil. Een aardige klim, zeggen we in Nederland. Het was een goed
idee te gaan wandelen, maar daar hadden ze wat meer voorbereiding in kunnen
steken.
Ze gaan een smal pad omhoog en worden gezien door diverse
mensen. Die mensen, getuigen, beweren dat ze de meisjes veel later omhoog zagen
gaan dan de tijden op de camera aangeven. Volgens de camera begon de tocht om
11 uur. Volgens de ooggetuigen om een uur of drie. Veel later dus. Wat is nu
waar? De taxichauffeur beweerde ook dat het al na het middaguur was. Wie moeten
we geloven? Hoe kan het dat de tijden opgegeven door de getuigen niet
overeenkomen met de cameratijden?
Volgens een andere getuige zijn ze eerst een ander pad
dan de pianista opgegaan en weer teruggekeerd. Ze zagen er vermoeid uit. Toen
moest de tocht over de pianista nog beginnen.
En het verhaal wordt nog veel vreemder. Een verhaal vol
met tegenstrijdige feiten en met getuigen die overduidelijk liegen.
Mijn informatie is gebaseerd op de bronnen van Scarlet, gepubliceerd op:
https://koudekaas.blogspot.com/
Amsterdam, een prachtige ochtend
Zomaar een prachtige ochtend, september,
in Amsterdam,
op de brug,
van de Marnixstraat,
vrolijke gezichten,
op het water.
Ze groeten
Amsterdam,
ondeugende stad,
stad zonder leeftijd,
blijf onder mijn jas,
geef me je lach.
Stad.
zaterdag 13 september 2025
Deel 3 Kris en Lisanne maandag 31 maart 2014
Kris en Lisanne op 1 april 2014. De foto is overgenomen van de koudekaas blog.
Maandag 31 maart 2014
Lisanne zit niet goed in haar vel vandaag. Ze heeft erover in haar dagboek geschreven. Ze wil het liefste naar huis, ze heeft er genoeg van. Ze heeft een pittige heimwee aanval.
En vandaag
ging het ook nog eens helemaal niet goed. Wat gebeurde er?
Na het
ontbijt gingen de meiden naar hun nieuwe werk. Toen ze daar aankwamen was de
ontvangst door de leider van de kinderopvang ijzig. ‘Nee,’ zei ze. Ze had geen werk voor de
meiden. Nee, ze kende hun namen niet. Nee, ze moesten maar gaan. En hoewel de
vrouw in het Spaans sprak, begrepen K&L dat het een verloren zaak was.
Weggestuurd als een klein kind. Er was iets helemaal fout gegaan. Wat? Daar is
nooit onderzoek naar gedaan.
Boos
verlaten K&L de opvang. Ze gaan terug naar het gastgezin en vertellen
overstuur van het probleem waar ze niets van begrijpen. Direct wordt er door
mensen actie ondernomen met resultaat: volgende week, maandag 8 april kunnen
zij starten bij een ander vrijwilligerswerk.
De
vriendinnen hebben een week over. Ja, een week in Bocas is zo voorbij, maar wat
doe je in een dorp als Boquete? Wachten? Ze spreken erover en besluiten wat
tochtjes te plannen. Er is een vulkaan en misschien kunnen ze ook wel naar de top
van de Mirador. Dat is een berg met bovenop uitzicht op zowel de Pacific als de
Atlantische Oceaan. De tocht naar boven duurt twee uur. Bij elkaar vier uur. Maar
K&L zijn verstandige Hollandse meiden en dus willen ze een gids. Van bergen
en jungle weten ze niet veel. Ze zijn geboren in Nederland, een laag land van
polders, tegenwind, mist en slootjes,
maar zonder bergen. Nee, ze gaan niet alleen wandelen. Dat vertellen ze aan
meerdere getuigen.
De
bekendste gids in het dorp is een zekere F. Hij begeleidt toeristen door het
hooglandwoud en meestal naar de Mirador. Het is overigens best een druk gebied
rond die Mirador. Op het enige pad lopen lokale bewoners, backpackers en
boeren. Verdwalen op dat pad is eigenlijk uitgesloten en je komt altijd wel
iemand tegen. De maandag en de verdere dagen vallen in een droge periode. De
rivieren in het bos zijn redelijk rustig. Als het regent kunnen ze namelijk kolkend
gevaarlijk worden.
De maandag
gaat verder voorbij. Ze eten bij het gastgezin. Ze weten niet dat er enige
jaren voor hun bezoek een jonge backpacker zomaar verdwenen is, toen hij ’s
avonds even naar buiten ging. Ze weten niet van een bende van jongemannen, van
wie er twee in de weken na hun komst, zullen worden vermoord. En zelfs de
taxichauffeur zal op een vreemde manier aan zijn einde komen. Zij weten dat
allemaal niet. Ze weten niet hoe het gevaar onder de oppervlakte schuilt.
Zonder dat
besef liggen ze ’s avonds op de tafel van een masseur om de stress weg te laten
masseren. In bed schrijven ze in hun dagboeken over de mislukte dag met het
mislukte plan. Maar in die woorden schuilt ook hoop dat het weer goed zal
komen. Lisanne schrijft nog: 1 april in haar dagboek. Haar laatste woorden,
daaronder blijft het leeg.
Ze doen
het licht uit en wensen elkaar goedenacht.
Mijn informatie is gebaseerd op de bronnen van Scarlet, gepubliceerd op:
https://koudekaas.blogspot.com/
Gezien: expositie Hoorn, Buismangebouw, Open Monumentendag 13 september 2025
Schilderij van Annemieke van Bugnum
Gezien: expositie Hoorn, Open Monumentendag, 13 september 2025
Het centrum van Hoorn was vandaag gezellig druk met een
markt en een dag waarop de talrijke monumenten van de IJsselmeerstad geopend
waren voor het publiek. Ik koos er vandaag voor om naar de gezamenlijke expositie van een
groep Hoornse kunstenaars te gaan in het Buismangebouw.
Het Buismangebouw is een voormalige lagere school in de Muntstraat.
Een heerlijk gebouw voor kunstenaars vanwege de grote, hoge ramen en de statige
trappen. Op de eerste verdieping vind ik een atelier dat gedeeltelijk wordt
gebruikt door Annemieke van Bugnum. Zij is professioneel kunstenaar en is blij
met deze ruimte. ‘Ik heb uitzicht op een prachtige boom,’ wijst ze naar buiten.
Naast dat raam, boven de trap hangt een prachtig schilderij waarop twee oudere
mannen aan een tafeltje zitten. ‘Ik probeer een tafereel te vangen dat verbinding
oproept,’ zegt ze. ‘Deze twee mannen stralen ook een soort rust uit. Ik heb ze
bewust niet helemaal uitgewerkt, dan blijft het een beeld waar je naar blijft kijken.’
De mannen zijn in een soort helder blauw gevangen in een Zuid-Europees land. In
een dorp waar de tijd heeft stilgestaan.
‘Maar beneden in de
hal hangt ook een werk van mij, dat een andere uitstraling heeft. Daarop staat
een meisje met een koptelefoon. Ze heeft zich afgesloten voor het geweld in de
wereld.’ Dit werk roept inderdaad vragen
bij de kijker op. Het is logisch dat mensen zich afkeren van alles wat er
gebeurd. Dus: hoe ga je met alle ellende om?
Op de ezel staat een schilderij van een lieflijk tafereel
aan een mediterrane kust. We kijken er samen naar. Is het af? Dat wil Annemieke
liever niet, want dan is het een saai verhaal van een dorp in de zon. De
rechterkant is een witte vlek. Ze weet nog niet hoe ze er verder mee zal gaan.
Ik neem afscheid en ik betreed het naastgelegen atelier. Het
is stil, geen kunstenaar en geen bezoekers. Er heerst een heerlijke rust. Een
bankje, een vloerkleed, een ezel met een schilderij dat niet af is. Een paar
schoenen op de vloer, fotocollages aan de muur. Een contemplatieve plek. In het
midden staat bakken met tere, jonge planten. Of het kunst is, weet ik niet.
Plotseling komt een kunstenaar binnen. Dat is Pascale
Kouthoofd. Ze is slank en draagt een pet. Ze vraagt of ik wil plaatsnemen op de
bank. We spreken over de stilte in de ruimte, hoe mooi dat is. Als de stilte in een oude kerk.
Het is een mooi gesprek over kunst die ontstaat en dat vandaag toch het
belangrijkste is. Pascale maakt fotocollages. Het ziet er fraai uit. Het laat
zich lastig door mij omschrijven, merk ik nu. Maar mooi is het wel.
maandag 8 september 2025
De plassende ijsbeer van Alkmaar
eigen foto 8 september 2025
De zes meter hoge, plassende ijsbeer van Alkmaar staat al een tijdje aan de rand van ons kanaal. Maar ondertussen heeft hij de harten veroverd van de mensen. De burgemeester heeft de kunstenaar daarom gesmeekt zijn beer niet te laten ontsnappen, maar die was niet te veranderen van gedachten. Gebeurt het ooit weleens dat een burgemeester een kunstenaar met klem verzoekt zijn werk te laten staan? Vandaag is waarschijnlijk zijn laatste dag. Dan zal hij ons verlaten, zoals ijsberen doen van nature. Ze zwerven over de pool op zoek naar een lekker hapje. Het zal weer leeg zijn aan de kade. Ergens in het land zal de beer weer opduiken, niemand weet waar. Bij een watertje, want hij moet regelmatig plassen.
zondag 7 september 2025
De verdwijning van Kris en Lisanne deel 2, in Panama, het gastgezin
Kris en Lisanne (2)
In deze serie schets ik een kort beeld van de geschiedenis rond de twee in Panama verdwenen Nederlandse meisjes Kris (21) en Lisanne (22). Ik doe dit op basis van het grondige onderzoekswerk van Scarlet en ik verwijs ook naar haar pagina. Die is: https://koudekaas.blogspot.com/
Nadat Kris en Lisanne een reis van maar liefst 24 uur hebben
gemaakt, zijn ze eindelijk op hun bestemming aangekomen in Bocas del Toro, in
Panama. Het is inmiddels 15 maart 2014.
Ze verblijven samen met internationale jongeren twee weken in een
hostel. Op de foto’s die er van zijn, is het een gezellige boel: samen
volleyballen, bier drinken, in zee zwemmen, snorkelen. De vakantie van je
leven. Ze ontmoetten er ook twee Nederlandse jongens. Op de foto’s lijken de
meiden soms wat verlegen om zich heen te kijken. In ieder geval is het een
onbezorgde tijd. Geen vuiltje aan de lucht, zo lijkt het. Ze sturen berichten
naar het thuisfront dat het goed gaat. Ze blijven altijd contact houden en ze
zijn voorzichtig: altijd met zijn twee, geen opzichtige sieraden, vertellen aan
iemand waar je bent en waar je heen gaat. In hun dagboeken schrijven ze over
deze mooie tijd.
Maar na twee weken is deze vakantietijd over. Ze vertrekken
op zaterdag 29 maart met een bus naar het
plaatsje Boquete waar ze vrijwilligerswerk met kinderen zullen gaan
doen. En tegelijk zullen ze Spaans bij gaan leren. De NOS meldde in die tijd
dat zij alleen voor de Spaanse les in Panama waren. Dat klopt niet, hun
belangrijkste doel was het vrijwilligerswerk.
Ze verblijven in Boquete bij een familie. Een gastgezin. De
periode is vier weken. Ze hebben hun eigen slaapkamer, die aardig ruim is. Een
grote kast, waarin ze hun kleding netjes opgevouwen in leggen. Zo is te zien op
de foto’s. Kris en Lisanne bleven ook op vakantie geordend en gestructureerd.
Geen rare fratsen. Ze houden van dansen en uitgaan, maar wel op tijd thuis. Dit
zijn belangrijke dingen om van hen te weten, voor de verklaring van hun
verdwijnen.
In het gastgezin zijn ook kinderen. We hebben enige foto’s
van het huis. Allereerst een plaatje van een woonkamer. Bedenk dat er op drie,
eigenlijk vier manieren foto’s van deze reis zijn. Ten eerste van een Samsung
smartphone, ten tweede van een Iphone 4, ten derde van een Canon
kleinbeeldcamera. En dan zijn er tenslotte ook nog opnames van derden. We
hebben niet alle opnames. Sommige zijn uitgelekt, sommige van de televisie
overgenomen. Het is een bonte verzameling uit allerlei hoeken en gaten. Vooral
anonieme hoeken en gaten.
Laten we even kijken naar hun tijdelijke woning. Lisanne maakte opnames met haar Canon, van de woonkamer. (Foto 464). Een nette kamer, met een bankje en een kinderstoel. Wat opvalt is dat er niemand anders is. Is het ochtend? Er is geen tijdstempel. Elke foto heeft in de files een tijdsaanduiding, maar van deze foto hebben we die niet. Omdat de voorgaande foto’s overdag zijn gemaakt, in een parkje, ga ik ervan uit dat dat zondag was en dat we op deze foto dus getuige zijn van maandagochtend 31 maart 2014.
Ik zei al: er is niemand anders in het huis, dat is raar
voor een familie. Waar zijn die mensen? Het kindje moet toch ook eten en wordt
vroeg wakker.
Na foto 464 gaat Lisanne naar de gang en maakt daar een
saaie foto van. Waarom ze dat doet? Geen idee. Maar het geeft wel een beeld van
hun leefruimte. Ook hier geen andere mensen. Het is een donker, ongezellig huis, vind ik.
Nadat ze de gang heeft vastgelegd, loopt ze naar de keuken
en fotografeert Kris, schuin van opzij. Die foto (465) heeft een zeer slechte
kwaliteit. Het hoofd van Kris lijkt er wel opgeplakt. Haar ogen zien er, als we
het vergroten, dof uit. In haar hals is een rare afsnijding van fotomateriaal.
Is er geknoeid met deze foto? In een hoek lijkt een hond of een kat te zitten.
Ik meen ogen en oren te zien.
Lisanne legde hier het verblijf vast. Ze begon met een foto te maken van haar slaapkamer.(foto 461) Op het bed is de bruine rugzak van Kris te zien. Ze maakte nog een foto van de deur, waarnaast haar rugzak en hun wandelschoenen. Terwijl ze naar de woonkamer liep, maakte ze een stiekeme opname van Kris, die in de keuken zat. (foto 463)
Die foto heeft ook een slechte kwaliteit, terwijl het gemaakt is met een Canon. Een apparaat met een hoge scherpteresolutie. Iemand heeft het aantal pixels bewust verminderd. Ik weet niet waarom. Maar zulke slechte foto’s maken met een Canon, dat kan helemaal niet. Op de foto is ook nog een boek te zien. Is dat een dagboek?
Tussen foto 460, een lunch op zondagmiddag in Boquete, en de
Lisanne- in- de -maandag-ochtend- prenten, zijn
met de Canon geen andere foto’s gemaakt.
In het volgende stuk volgt het verdere, dramatische verloop van
maandag de 31e maart 2014.
Lees alle details op: www. koudekaas.blogspot.com






