dinsdag 13 juli 2010

De oranje ploeg zien binnenkomen Amsterdam

Vanmiddag ben ik om drie uur het Zilveren Toren gebouw uit gelopen en heb post gevat op de brug die grenst aan de Brouwersgracht. Ik werk in die Zilveren Toren en het uitzicht is prachtig. De hele dag al konden we de oranje fans beneden ons voorbij zien komen. Ze zetten zich neer langs de route, aan de gracht. Tussen de middag
zag ik de burgemeester langs komen op een politieboot. Ze kregen luid applaus. Waar
ter wereld wordt de politie toegejuicht? De sfeer was ontspannen en een beetje
carnavalesk, dat hoort wel een beetje bij ons, overal carnaval van willen maken.
Ik denk dat dat komt omdat we normaal heel plichtsgetrouw en ijverig onze best doen en die hoge norm moet af en toe even 'los' kunnen.
Nou goed, de sfeer was opperbest, feest vieren voor een team dat tweede is geworden. Dat doet ook geen enkel ander land ter wereld. Want tweede dan ben je toch de loser, in de harde sportwereld.
Na een uur wachten, terwijl de helicopters boven ons cirkelden kwam de helden als na een klassieke Griekse oorlog dan binnengevaren. Iedereen juichen en joelen en de
spelers moesten er even aan wennen zo te zien. Wesley Schneijder maakte een grap met een bierglas. Ik zag de stoere Kuijt, wel een van mijn helden, en de man van glas, Arjan Robben. Het ging heel snel, maar het beeld blijft voor altijd bij me.
Een geweldige prestatie en een maf geworden volk, jammer dat het al weer allemaal over is.

Geen opmerkingen: