zondag 5 februari 2023

Het stumbleman schilderij


Het stumbleman schilderij

Hoe zou het met mijn schilderij zijn? Dat dacht ik deze week. Een onbekende bestelde een schilderij van me. Hij wilde een portret van een tekenfilmfiguur: stumbleman. Dit was een cadeau voor zijn zoontje. Ik ging vorige zomer dus opgetogen aan de slag en produceerde een stumblemannetje  in een New Yorkse omgeving. Ik maakte hem levendiger dan het origineel, met ondeugende ogen.

Tussen de zomer en  het einde van het jaar hoorde ik weinig van de klant, hoewel ik een foto van het schilderij had opgestuurd. In januari meldde de fan zich weer. Of hij het schilderij nog kon krijgen.

Ik heb het schilderij ingepakt in een oude printerdoos en naar het opgegeven adres gestuurd. Daar is het enthousiast ontvangen. Maar nu vraag ik me af waar het hangt. Boven de bank? In de kinderkamer? Wie zijn deze mensen?  Een schilderij is toch een ander iets dan zomaar een product. Je legt je gevoel er in.

Er hangt meer werk van mij, overal en nergens. Dat is waar je als createur mee moet leren leven. Geschreven werk, literatuur is wezenlijk anders, want dat kan gemakkelijk door een kopieermachine.

Nou ja, het belangrijkste is dat zij er gelukkig mee zijn.


Geen opmerkingen: