zaterdag 18 juli 2020

De lift








Claustrofobie, dat is mijn angst. Ja, die is echt van mij. Natuurlijk ben ik ook bang voor ziektes zoals ebola of beri-beri, maar claustrofobie, die is echt van mij. Grote menigtes, volle treinen, maar voor liften, ja, die vooral. Misschien ben ik als kind eens opgesloten in een lift, dat zou kunnen. Maar nu word ik  al bleek als ik er aan denk. De lift dus, je hebt er mooie en goed verlichte en schone bij, maar de ergste zijn die vieze kleine liften op stations. Ik zie daar wel mensen instappen, zonder een zweetdroppel achter te laten.
Mijn angst is dat de lift mij opvreet. De lift als haai, of een constrictor die om je nek kronkelt en je doodplet. Proberen te ontsnappen heeft geen zin. De lift is toch sterker. De angst wordt wel minder als de lift een glazen bekleding heeft. Dan kan iedereen zien wat de lift voor gemene zaken uitvreet.  Dan doet de lift dus niks. Dit zijn natuurlijk verkeerde gedachtes van mijn brein. En daarom heb ik een aantal consulten bij een erkende psycholoog gehad, maar in plaats van het over liften te hebben, werd mijn jeugd doorgelicht. Daarin werden geen rare dingen gevonden. Het was een normale jeugd, zonder trauma’s.
In de toekomst is het wellicht mogelijk  je angsten zodanig te resetten dat ze worden opgeheven. Dat kunnen allerlei angsten zijn: angst voor neerstorten met een vliegtuig op een berg, angst voor roodharige buren, angst voor blauwzwarte stoeptegels, angst voor postzegelverzamelaars of oude mannen met een slechte adem.
En: wat is jouw angst? 

Uit: 333 dingen om te schrijven

Geen opmerkingen: