zaterdag 1 augustus 2020

Het meisje met het kussen




Op het perron staat een meisje met een kussen onder haar arm. Ze klemt het stevig vast. Gaat ze uit logeren of zo?
Ik moest aan het ogenblik denken dat ik mezelf vastklemde aan mijn kussen.
Het is al lang geleden, ik was een kleine jongen. Ik sliep achter mijn verduisteringsgordijn – aangeschaft vanwege dat ik last had van het licht van de vuurtoren- en had koorts.
Waar waren mijn ouders? Een avondje uit denk ik, want mijn oma en opa pasten op.
Die koorts dus.  Maar was die zo hoog? Want ik verliet plotseling mijn lichaampje en zweefde door de kamer, rond de lamp, als een dronken vlieg.
En alles werd groot en groter en grootst. De speelgoedpoppetjes, de kooi met de cavia, ze vlogen mee, alsof we in een tornado omhoog werden gezogen.
En ik gilde alsof ik in de engste achtbaan ter wereld zat en klemde me vast aan het enorme kussen en we gingen steeds harder en harder en harder.
Tot ik weer in mijn lijf plofte met een schok en mijn oma in de deuropening stond en me trachtte te troosten. 
Later heb ik nog weleens gedacht dat ik misschien een ogenblik dood ben geweest. De ervaring is misschien een bijna dood ervaring geweest. Maar dat weet ik niet zeker. Ik hoop niet dat doodgaan zo’n angstige ervaring is. Ik denk het niet. Ik denk dat doodgaan een vredig overgaan naar het licht is.
Door de traumatische ervaring heb ik wel altijd  een scherpe afstand tot drank en drugs gehouden. Ik moet er niet aan denken weer ergens in the middle of nowhere rond te fladderen.
En neer te storten. Een enkel glas is overigens wel gezellig.
Prosit! Op onze gezondheid!

Bronnen voor verder lezen over bijna dood ervaringen:
1.Dr. Eben Alexander: Living in a mindful universe
2. Dr. Pim van Lommel:  Eindeloos bewustzijn




Geen opmerkingen: