donderdag 23 juli 2015

Je weet waar ik woon



Je weet waar ik woon,
Ik leef niet in een droom
Ik leef ergens op de wereld
Ik ben zomaar ooit eens aan komen drijven
Lag tussen de blaadjes van een bloem
Dat is lang geleden
Nu ben ik wereldburger
Ik kan overal tevreden leven
Misschien woon ik vandaag in Shang Hai
En morgen in Montreal
Misschien in het zand van Addis Abbeba
Ik heb een paspoort
Maar wat moet ik er mee?
Landen bestaan niet, zijn gemaakt
Soms draag ik een lange jas
Soms alleen een hemd
Maar vrienden herkennen me overal
Omdat ze weten waar ik woon
Het is geen  geheim
Maar een beschermde plek
Is meer dan je huis
Meer dan je sloten op je deur
Meer dan de tralies op je raam
Meer dan de waakhond en het alarm
Meer dan het wantrouwen naar je donkere buurman
Een beschermde plek is je zelfrespect
Die als een schaduw met je meereist
En over de hoge gemetselde muren glijdt
Maar om kort te zijn:
Ik verhuis nooit
Blijf altijd dezelfde
Op dezelfde plaats
In dezelfde straat
En vergeten doe ik niemand
Dus als je aanbelt
Dan weet je nu waar ik woon.  

Sjoerd  augustus 2001




Geen opmerkingen: