vrijdag 8 augustus 2008

De 8e van de 8e


De 8e van de 8e. Olympia tijd. En je weet het: het getal 8 is heilig in de Chinese cultuur.

Ik begrijp best dat ze het getal 8 hebben, maar hebben ze ook twaalf maanden en een
8e maand? Zou ik eens op moeten zoeken. Googelen.

Het waren een paar natte dagen hier, tussen de middag ben ik met een paar collega's
over het IJ gevaren naar de NDSM werf. Dat is een hele leuke tocht, waarbij de de IJ oevers goed kunt zien. Uiteindelijk meerden we aan in Amsterdam Noord en voeren weer terug.
Bij die IJ oever ligt een oude Russische duikboot, en het befaamde BOTEL dat lang bij de
prins Hendrik kade lag.
De dag erop zijn we over het Prinseneiland gemarcheerd en kwamen langs de galgenstraat en het atelier van kunstenares Ans Marcus. Mooie buurt, prachtige panden.
Wij zijn gehuisvest in de Zilveren Toren naast het Centraal Station, op de 8e verdieping, alweer 8, ja, dat is toeval, of niet? Hoe dan ook, we zien van boven de rotzooi rondom het station, het is een grote bouwput. We zien ook steeds meer grote oceaanstomers, cruiseboten aanmeren en vanmorgen hoorde ik dat door die aantallen zeeschepen de druk op de IJ tunnel toeneemt, en dat lijkt me gevaarlijk.
Ik zit hier aan een glaasje wijn, een of twee is goed voor de gezondheid, dat weet je.
We gaan zo slapen en in het oosten gaat de zon eerder op, dus daar beginnen ze al met sporten, als wij nog dromen.

Geen opmerkingen: